h1

Backa i en trappa

september 20, 2008
 

 

Eftersom det eventuellt kan finnas fler än Matilda som är nyfikna på hur man kan lära sin hund att backa upp för en trappa så tänkte jag dela med mig av hur jag gick tillväga här istället för privat. Ni får dock ha översyn med att det var över ett år sedan som vi tränade in detta, så mina erfarenheter från inlärningen är med andra ord inte helt färska vid det här laget.  

 

För våran del var det här faktiskt ett otroligt enkelt trick som inte krävde många pass för att få till, men då hade Lycka förstås redan tränat på att backa lite tidigare i andra situationer utöver det faktum att hon redan hade skapligt god kroppskontroll i överlag vilket ju är en stor fördel. Det jag fick börja med var därför att få henne att sitta/stå framför mig, med ryggen mot trappan – Vilket ju är en position som många hundar redan kan vara bekanta med genom tidigare träning, men för Lycka som i princip bara och enbart har min vänstersida som utgångsläge så fanns det inte där naturligt.

När jag väl kunde få henne att inta rätt position vid trappan med en enkel handrörelse så började jag sedan med att försiktigt ta ett steg mot henne, för att sedan vara blixtsnabb med att klicka och belöna minsta rörelse bakåt. Anledningen till att jag valde att hjälpa henne här genom att själv röra mig framåt, istället för att stå stilla redan från början, var för att jag inte hade något backa-kommando att använda mig av. Inte heller var hon så van med att backa att det var ett beteende som hon skulle kunna erbjuda frivilligt, vilket ju annars kan vara en väg att gå om man föredrar det.

Genom att belöna varje liten rörelse bakåt så förstod Lycka snabbt vad jag önskade av henne och här var det sedan bara att gå över till att klicka när hon tog ett steg bakåt med någon baktass. Allt eftersom beteendet blev mer befäst så krävde jag sedan fler och fler steg innan belöning, samtidigt som jag arbetade bort min egen rörelse för att få ett färdigt resultat där Lycka kan backa frivilligt utan att jag "startar" henne genom att själv röra mig mot henne. Situationen i sig räcker som kommando för min del. Genom att belöna hos mig, istället för att slänga godiset till eller bakom henne, så fick jag för övrigt ett bättre flyt i repetitionerna eftersom hon då hela tiden håller sig i trappan redo för att backa på nytt. 

 

Anledningen till att jag överhuvudtaget fick för mig att lära Lycka att backa upp för en trappa är förresten för att jag hade varit på en föreläsning med friskvårdskonsulenten Louise Tjärnquist där hon la stor vikt vid att berätta om alla fördelar med en hund som har god kroppskontroll. Hon tog då upp en del tips på ting som man kunde träna hemma med sin hund och att backa upp för en trappa var ett av dessa. Egentligen var väl detta mest tänkt som en avancering till att backa upp för en uppförsbacke, runt en eller i slalom – Men jag slog på stort och tog det svåra först istället och det gick ju lika bra det med. 

 

Written by: Natalie R At: 00.13

En kommentar

  1. Vad roligt att få höra hur du gick till väga! 🙂 Pulver kan ju backa bakåt utan trappa, undrar om jag skulle kunna få honom att backa upp på något också… Ska testa någon dag! 🙂



Lämna en kommentar