Archive for 24 september, 2008

h1

Boktips

september 24, 2008
 

 

Författarparet Roslund & Hellström har kommit ut med fyra böcker hittills. Jag har läst dem alla och avslutade just den sista boken "Flickan under gatan" under gårdagen när jag behövde fördriva lite sjuktid i sängen. Och visst var den ruggigt bra, precis som ryktet säger – men trots det så känner jag mig lite besviken så här i efterhand.

Delvis måste jag nog skylla det på boken jag läste dessförinnan, "Edward Finnigans upprättelse", som inte alls föll mig i smaken varken till innehåll eller val av uppbyggnad. Faktiskt var det en av få böcker där jag seriöst har funderat på att sluta läsa trots att jag redan har befunnit mig flera sidor in i storyn och hade det inte varit just för att jag följer serien och därför inte vill hoppa över någon av böckerna i den – Så hade jag säkert gjort så också. Den var, trots tvisten i slutet och den hemska handlingen, helt enkelt på tok för självklar för mig som just är så förtjust i spänningen som kriminalromaner bjuder på. Katt och råtta-leken som trollbinder och får de små grå att arbeta övertid i takt med att den giriga nyfikenheten väcks till liv.

Vem är mördaren? Vad händer nu? Är det nästa sida som bär på svaret? Ivrig sökan på en lösning som man trots ansträngningarna egentligen inte alls vill ha förrens man faktiskt har börjat nå slutet på boken som de svettiga händerna så krampaktigt kramar om.

 

Hur som helst så är det här i överlag en bunt läsvärda böcker som i nämnd ordning tar upp känsliga ämnen som pedofili, trafficing, dödsstraff och bortglömda gatubarn. I mitt tycke så är de två första böckerna utan tvekan bäst i serien men i de senare får vi lära känna huvudpersonen och kriminalkommisarien Ewert Greens lite närmare, vilket förstås skulle kunna vara trevligt men tyvärr så målas han även här upp som en rätt osmaklig figur. Säkert är det just det som är tanken dock –

Att de här två författarna vill visa att allt här i världen inte är så svart eller vitt att en hjälte måste vara rakt igenom god, blir man nämligen ganska så snabbt införstådd i.

 

Written by: Natalie R At: 03.02